-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15140 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا اعتقاد به دعانويسي، جادو و جنبل و زخم چشم جايز است؟

دعاهايي كه سند معتبر داشته باشد، اگر با رعايت شرايط و خصوصيات همراه شود، داراي اثر است . البته اثر هر چيزي منوط به مصلحت و اراده حق تعالي مي باشد. ولي بايد به اين نكته توجه داشت كه اكثر موارد دعا نويسي، ادعايي صرف و راه كسب درآمد و كاسبي است.

در مورد سحر و جادو بايد گفت: بخش قابل توجهي از سحرها به وسيله استفاده از خواص فيزيكي و شيميايي مواد و به عنوان اغفال مردم ساده لوح صورت مي گيرد و بيشتر جنبة رواني و تلقين روحي دارد. و نظر همة فقها اسلام در مورد سحر اين است كه ; ياد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگري حرام مي باشد. اما مسألة چشم زدن از نظر عقلي محال نيست چه اينكه بسياري از دانشمندان امروز معتقدند در بعضي از چشمها نيروي مغناطيسي نهفته است كه كارآيي دارد. خواب مغناطيسي نيز از طريق همين نيروي مغناطيسي چشمهاست.(15)

پاورقي:

15-يكصدو پنجاه پرسش و پاسخ، آيتالله مكارم شيرازي، چاپ اول ، پرسش 156 و 178.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.